VÝDEJ VÝHER: Pondělí - Pátek | 09:00 - 15:00 | Radio Relax, budova Galerie Kladno

Kladenské „Smart Cities“

Zastávky kladenské MHD nově zobrazí skutečné časy příjezdu autobusů

Téměř sedmdesát chytrých zastávek by mělo být do konce května k dispozici v Kladně. Tzv. elektronické označníky budou ukazovat skutečné příjezdy autobusů. První už od dubna slouží veřejnosti na náměstí Sítná. Vše vzniká v rámci projektu Dopravní telematika, který má stát 23,4 milionu korun s tím, že 85 % půjde z Evropské unie v rámci Integrovaného regionálního operačního programu a 5 % ze státního rozpočtu. Označníky jsou součástí dlouhodobé koncepce zapojování moderních technologií do chodu města. Technické inovace hodlá Kladno využívat pro zvýšení kvality života obyvatel v duchu světového trendu „chytrých měst“, neboli Smart Cities.

První zastávky na náměstí Sítná už cestujícím ve zkušebním provozu ukazují, kolik času aktuálně zbývá do příjezdu nejbližších autobusových spojů. Elektronickými „chytrými“ označníky město Kladno v rámci projektu „Dopravní telematika“ vybaví do konce května dalších 63 nejvytíženějších zastávek na svém území. Na tři největší křižovatky spojů – stanice Gymnázium, náměstí Svobody a u hlavního vlakového nádraží – nainstaluje velké LED panely. „Inspirovali jsme se systémy, které fungují například v Anglii. A věříme, že chytré zastávky lidem usnadní život a zvýší kvalitu cestování městskou hromadnou dopravou. To je ostatně úloha moderních informačních a komunikačních technologií nejen ve městech,“ říká primátor statutárního města Kladno Dan Jiránek a dodává: „Elektronické označníky v Kladně jsou nyní ve zkušebním provozu, velmi uvítáme zpětnou vazbu od občanů, abychom mohli vše co nejlépe nastavit.“

Vše funguje tak, že systém sleduje polohu jednotlivých autobusů přes GPS jednotku, přepočítává čas příjezdu do zastávky a posílá aktuální informace na jednotlivé označníky. Lidé tak ví, že si stihnou třeba ještě něco koupit apod. Označníky a panely také ukazují čísla linek a cílové stanice, podávají informaci o aktuálním času a teplotě v místě zastávky, zobrazují i případná dopravní omezení.

Dopravní telematika má přinést i další benefity pro veřejnost, například bezplatný internet. Moderní službu už město zkouší na prvních zastávkách. Označníky rovněž budou podávat informace nevidomým, například automaticky hlásit názvy zastávek uvnitř vozů po vjezdu autobusu do její blízkosti. Dosud museli cestující pro informaci stisknout v autobuse tlačítko. Kromě senzoru na měření teploty v místě zastávky, budou označníky schopny měřit i hladinu hluku v lokalitě. „Informace získané prostřednictvím těchto čidel mohou sloužit například k sestavování teplotních map města nebo při kontrole dodržování hlukových norem dopravy. Naší vizí je, aby i k těmto informacím měla v rámci otevřenosti radnice přístup veřejnost,“ říká náměstek primátora statutárního města Kladno pro dopravu a kulturu Oldřich Černý. Teplotní čidlo bude hlídat i samotný označník, například zda v zimě nebezpečně nevymrzá, nebo se v létě nepřehřívá.  „Označníky jsou vybaveny tak, aby se k nim mohly připojit další senzory, které budou hlídat například hladinu polétavého prachu atd.,“ doplňuje vedoucí odboru informačních technologií magistrátu města Kladno Pavel Rous.

Přes aplikaci budou dostupné i informace na zastávkách bez označníků

Přehled o příjezdech jednotlivých linek by měli mít cestující nejen přímo na zastávkách, ale také prostřednictvím mobilní aplikace Město Kladno. Informace by tak měly být dostupné i na ostatních zhruba 125 méně využívaných zastávkách v katastru Kladna bez chytrých označníků. Těm, kteří si aplikaci již dříve stáhli, ji stačí aktualizovat. „Cestující i samotné město budou mít díky novému systému přímou kontrolu nad dodržováním jízdních řádů, což by mělo dopravce vést k  důslednějšímu dodržování. V budoucnu, po dokončení soutěže na dopravce, která Kladno čeká, bude mít město podklad pro lepší zajištění a vymahatelnost dodržování dohodnutých jízdních řádů,“ upřesňuje vedoucí odboru dopravy a sdílených služeb magistrátu města Kladno Tomáš Fujan. Mobilní telefony se se systémem spojí automaticky přes ‚Bluetooth majáček‘ instalovaný na všech zastávkách ve chvíli, kdy se cestující ke stanici přiblíží, a nabídne mu v aplikaci informaci o příjezdech autobusů. Náklady na servis a údržbu projektu Dopravní telematika během pěti let se odhadují na 4,2 milionu.

Co dál v „chytrém“ městě. Elektronické odhalování výtluků i sledování obsazenosti parkovišť

Projekt Dopravní telematika odpovídá dlouhodobému záměru Kladna být Smart City. Tedy postupně zapojovat do chodu samosprávy moderní „chytré“ informační a komunikační technologie. Kladno má za sebou už několik pilotních Smart Cities projektů, kdy získané poznatky může dál rozvíjet. Například na náměstí Svobody zkouší systém, kdy u Centra správních agend senzory zabudované v obrubníku sledují obsazenost parkovacích míst. Takto by se v budoucnu mohla sledovat další parkoviště, kdy čidla by podávala informace o tom, kolik stání je volných na elektronické tabule umístěné před parkovišti nebo na městskou mobilní aplikaci. Chytrá čidla hlídají v současné době zaplněnost prvních čtyř podzemních kontejnerů na tříděný odpad i průchodnost vhozových otvorů. Letos chce město ověřit i technologii, která má díky senzorům zabudovaným na vozech pro svoz odpadu identifikovat výtluky na vozovkách. V budoucnu se chce Kladno zaměřit například také na chytrou komunikaci se světelnými křižovatkami a zapojení projektu sdílení kol do systému.

„Nové poznatky vědy a vývoje chceme samozřejmě zavádět dál, a zvyšovat tak kvalitu života Kladeňáků. Hodláme přitom postupovat s rozumem a vždy si předem zjistit kompatibilitu novinek s technologickým srdcem města. Nejde o samoúčelné zavádění technologií pro technologie samotné, ale o inovativní systémy, které spolu budou komunikovat a lidem se díky nim bude lépe žít,“ uzavírá primátor Jiránek.