Řetězce investují do samoobslužných pokladen i technologií – RELAX RADIO

Řetězce investují do samoobslužných pokladen i technologií

Tuzemské obchodní řetězce pokračují v modernizaci svých prodejen a zavádění nových technologií. Kaufland instaluje samoobslužné pokladny ve všech nově otevřených a zmodernizovaných prodejnách. E-shop s potravinami Rohlik.cz zase nabídne personalizovaný regál. Alza.cz otevře již třetí prodejnu budoucnosti bez prodavačů. Kamenné obchody také instalují nabíjecí stanice pro elektromobily. Kaufland má nyní celkem 160 samooblužných pokladen v 25 prodejnách. V prodejně v Praze na Vypichu řetězec instaloval samoobslužné pokladny TwinFlow, které dokážou odbavit až dva zákazníky najednou. „Chceme, aby naše prodejny poskytovaly veškerý zákaznický servis. Jednou z cest, jak toho docílit, je zavádění nových technologií. Zároveň ale respektujeme potřeby těch zákazníků, kteří upřednostňují klasické odbavení našimi pokladními,“ uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
E-shop s potravinami Rohlik.cz zase připravuje dvě velké technologické inovace. První z nich je personalizovaný regál. Na webu zákazník na jednom místě uvidí všechny kategorie produktů, které nakupuje nejčastěji. Nebude se tak muset prodírat sortimentem, který ho nezajímá. „Druhou novinkou je funkce, ve které zákazník u každého produktu uvidí na první pohled obsah tzv. ‚éček‘. Nebude tak muset zdlouhavě luštit etikety, základní představu získá během zlomku vteřiny,“ uvedl zakladatel společnosti Rohlik.cz Tomáš Čupr.
Diskonty Lidl zavedení některého systému samoobslužných pokladen do budoucna nevylučují, zaměstnance ale nenahradí. „Samoobslužné pokladny vidíme jako další možnost pro zákazníky, kdy si mohou vybrat mezi samostatným vyřízením nákupu a přímým kontaktem se zaměstnanci prodejny. Na prvním místě je však vždy nejen rychlé, ale i komfortní vyřízení nákupů, kdy zaměstnanci mohou pružně reagovat na podněty ze strany zákazníků,“ uvedla mluvčí Zuzana Holá. V Lidlech je také možné platit prostřednictvím služby Android Pay v mobilním telefonu.
Tesco nyní pracuje na řadě technologických novinek, podrobnosti ale firma neuvedla. „Technologie nám pomáhají poskytovat např. různé možnosti placení – na klasických pokladnách, samoobslužných pokladnách nebo Scan&Shop. Vždy chceme poskytnout co nejlepší zákaznický servis a je vždy na zákazníkovi, aby si sám zvolil pro něj nejpohodlnější způsob nakupování,“ řekl mluvčí Václav Koukolíček.
Zákazníci v ČR technologické novinky u obchodníků využívají. E-shop Alza.cz v Praze otevřel již dvě prodejny budoucnosti – samoobslužné obchody bez prodavačů a kvůli zájmu zákazníků plánuje do října otevřít třetí na Můstku. Nakupování v nich je rychlejší, bez front a s neomezenou otevírací dobou.
Hypermarkety Globus, které zavedly ve všech 15 obchodech systém samoobslužného nakupování pomocí ručního skeneru technologie Scan&Go, registrují rostoucí zájem o tuto službu. Lidé ho využívají 25.000krát za měsíc a toto číslo stále roste. V 15 hypermarketech je k dispozici 2600 skenerů a 81 pokladen Scan&Go.
Řetězce Kaufland, Lidl, Billa či Tesco také zavádějí na parkovištích u některých prodejen dobíjecí stanice pro elektromobily. Například v případě Kauflandu rychlodobíjecí stojan umožní většině elektromobilů dobít 80 procent kapacity baterií za 20 až 30 minut.